Graphic design als superlijm

Een ontwerp kan een merk maken of breken. Daarom is het belangrijk dat een eventstijl een verlengstuk is van de huisstijl van een merk én ook iets eigens heeft. Femke Luiten, het grafisch geweten van Obsession, balanceert dagelijks op het snijvlak van herkenbaarheid, verbinding en verrassing. “De eerste indruk telt, maar er zijn meer raakpunten in de ‘guest journey’ die essentieel zijn voor de beleving en impact van een event.”

  

Grafisch ontwerp voor events vraagt om een andere manier van denken. “GROOTS”, lacht Femke. “Want bij fysieke evenementen gaat het vaak om flinke podia, zalen en schermen. Dan moet je niet aankomen met pietepeuterig design, heel veel details of tekst. De kracht zit in goed gebruik van kleur, beeld en contrast, die de boodschap van een event uitlichten en versterken. Bij online of hybride events, die tegenwoordig bijna net zoveel voorkomen, moet je juist heel functioneel denken. Zodat bezoekers aan een event bij de hand genomen worden en niet verdwalen. Niet ‘in your face’, maar subtiel en stijlvol. Waarbij in alles de merkbeleving voelbaar is.”

Dubbel
  
Vreemde eend

Femke heeft haar sporen verdiend bij een Amsterdams PR-bureau en het Blijdorpfestival, waar haar passie voor grafisch ontwerp voor het eerst in aanraking komt met de evenementenbranche. Dat bevalt, maar ze wil meer. Iets opzetten. Ondernemen. Zo komt ze in 2021 bij Obsession terecht om haar visie op grafisch ontwerp bij events verder uit te bouwen voor een scala aan opdrachtgevers. Een wat vreemde eend in de bijt temidden van projectmanagers en creatievelingen. “Grafisch ontwerp is vaak niet het eerste waar je aan denkt bij het organiseren van een event. Voor mij is het echter een integraal onderdeel. Geen sausje wat je eroverheen giet, maar een kans om een event een gezicht te geven vanuit het DNA van een merk.”

“Met design roep je emoties op, versterk je de associatie met een merk en krijg je mensen in beweging”
  
Doordacht design maakt het klóppend

“Ga maar na”, vervolgt Femke. “Het begint al bij de uitnodiging. Dan een eventwebsite. Een social campagne. De inrichting van de fysieke locatie of ontwikkeling van het online platform. Een programmaboekje, sprekerskaarten, presentaties en signing. Een bedankmail. En aftermovie. Voor, tijdens en na een event zijn er zoveel ‘touch points’, waarin je contact maakt met een doelgroep. Met design roep je emoties op, versterk je de associatie met een merk en krijg je mensen in beweging. Doordacht design zorgt ervoor dat het klópt. Het is de heartbeat van een event en draagt bij aan de totaalbeleving. Een soort superlijm tussen alle elementen.”

Zeelsuis Branding overview tbv arikel
  
Eventhuisstijl: do’s en dont’s

Grenzen opzoeken. Dat is de essentie van het ontwikkelen van een eventhuisstijl. De randvoorwaarden en stijlvoorschriften van de opdrachtgever zijn de basis. Of de ingezette lijn tijdens eerdere events. Daar gaat Femke mee spelen. Een eventlogo bedenken dat het thema van het event uitlicht. Bijvoorbeeld een oneindig teken verwerken in het beeldmerk van een congres over Smart Mobility. Of een eventlettertype dat bestaat uit allemaal gekleurde facetten omdat het gaat om verschillende perspectieven op inclusie. Zo ontstaat een eventhuisstijl die vernieuwend en toch herkenbaar is.

  
Functionele en gevoelsbranding

“Meestal neem ik even een kijkje op de eventlocatie”, vertelt Femke. “Zo kan ik me goed inleven in het pad dat de bezoeker ook gaat afleggen. Waar mogen er bordjes staan? Wat is een goede plek voor (interactieve) informatiezuilen? Hoe groot moeten de teksten op het scherm zijn zodat het leesbaar is voor iedereen? Zomaar een paar vragen die me waardevolle input geven voor de uitwerking. Twee aspecten zijn daarbij essentieel: de gevoelsbranding van de look & feel én de functionele branding van signing en route. Online noemen we dat user experience (UX) en user interface (UI). Samen met ons partnerbedrijf Squares zijn we gespecialiseerd om vanuit dat oogpunt digitale eventplatforms te bouwen en in te richten. Daar zie je heel mooi hoe verschillende partners for live elkaar versterken.”

JSP22 Branding overview tbv arikel 2 min
  
Denk eens aan datumloos

“Duurzaam design vind ik ook belangrijk. Daarom maak ik ontwerpen bijvoorbeeld datumloos”, zegt Femke. “Op die manier zijn sommige middelen inzetbaar voor meerdere edities. Ook kijken we naar alternatieven om drukwerk te besparen. Bijvoorbeeld door de inzet van grote schermen met daarop een dragend beeld of film. In alle gevallen is een goede eventhuisstijl een kwestie van co-creatie. Dat begint al bij de briefing, waarin we de uitgangspunten voor concept en uitwerking samen met de opdrachtgever verkennen. Op basis daarvan maken we een voorstel met een aantal richtingen. Zodra daarin een keuze is gemaakt, volgt de doorvertaling naar alle middelen. Wel zo kostenefficiënt, het houdt de vaart in het proces en bovenal leidt het tot ontwerpen, die niet alleen raak zijn, maar ook ráken.”

  
En de toekomst dan?

Er liggen zeker nog meer kansen om design in je event te integreren. Los van de bestaande communicatiemiddelen, zoals mailings, posters en abri's, zijn er nieuwe technologieën in opkomst. Denk bijvoorbeeld aan Augmented Reality (AR), waarbij een grafische laag wordt toegevoegd aan een digitale toepassing. Hiermee kun je niet-bestaande producten of vormen laten verschijnen in de echte wereld. Denk aan een event plattegrond die je via de camera van je telefoon op je keukentafel projecteert, of een nieuw product dat tot leven komt in je interactieve beursstand. Zelfs de bekende PowerPoint-slides worden voortdurend verbeterd. Microsoft heeft bijvoorbeeld de nieuwe Morph-functie ontwikkeld, waarmee je presentaties nog dynamischer worden. Hoe dit werkt? Dat laat Femke je graag zien.

Grafisch ontwerp inzetten om de impact van jouw event te vergroten?
Laat Femke je inspireren.

Foto-credits: Lonneke Noordeloos