Recht uit het hart deelt Dagmar Narloch haar verhaal. Van het winnen van de IDEA Talent Scout tot aan haar stage bij onze conceptafdeling, en vervolgens de terugkeer op het oude nest. Het is niet de eerste keer dat een oudgediende terugkeert of blijft na een succesvolle stageperiode; Marijke, Hans en Maud gingen haar al voor. Nu is het Dagmar die het zeker weet: “Dit is mijn thuis.” Ontdek hier haar eigen verhaal, van de boeken van Pine & Gilmore tot haar nieuwe plek tussen de creatievelingen.
Live from the heart.
Zo, waar zal ik beginnen? Ongeveer drie jaar geleden, aan het einde van het eerste jaar Leisure & Events Management aan de BUAS, besloot ik me te specialiseren in 'Events for Business', oftewel zakelijke evenementen. Dit was niet de meest populaire keuze; de meeste medestudenten droomden ervan om festivals te organiseren. Op die leeftijd gaat de voorkeur vaak uit naar iets minder formeels. Toch voelde ik me enorm aangetrokken tot deze specialisatie. Het analytische aspect, evenals het oplossingsgerichte karakter en de mogelijkheid om met een evenement een verschil te maken—op welk vlak dat verschil dan ook mag liggen—sprak mij enorm aan.
Op de eerste lesdag van Events for Business werd er een quote voorgelezen: "We are alive because of science, but we live because of celebrations." Ik was het hier volledig mee eens. Memorabele, betekenisvolle evenementen verrijken ons leven en vormen ook een deel van onze identiteit. Kort daarna werd mij, tijdens een gastcollege van Sjoerd Weijkamp, aangeraden om "The Experience Economy" van Pine & Gilmore te lezen. Ondanks dat het boek al enige tijd in de schappen ligt, biedt het nog steeds belangrijke inzichten voor onze branche, ook al is de inhoud soms wat pittig om door te nemen. Door dit boek, samen met de lessen en gastcolleges die ik volgde tijdens mijn jaar Events for Business, voelde het niet alleen alsof ik zakelijke evenementen studeerde, maar alsof ik ze werd. If that makes sense ;).
Van concepten ontwikkelen gaat mijn hart sneller kloppen
De visie van Events for Business heeft mijn passie en gevoel voor zakelijke evenementen sterk ontwikkeld, met name voor conceptontwikkeling. Steeds meer begon ik beeldend te denken en genoot ik ervan om net zo lang te brainstormen totdat alle puzzelstukjes in elkaar pasten. Uit nieuwsgierigheid volgde ik vakbladen en vormde overal wel een mening over. Zo begonnen mij ook steeds meer dingen op te vallen die anders zouden moeten worden aangepakt, ideeën die mijn aandacht trokken, of kwesties die me bezighielden. Mijn doel was om mijn omgeving en klasgenoten te inspireren; ik was nooit echt bezig met mezelf te profileren of om in de kijker te spelen bij interessante personen. Sterker nog, LinkedIn was mijn grootste vijand. Docenten wezen me hier bijna wekelijks op: “netwerken is enorm belangrijk,” etc. Maar ondanks mijn ontspannen houding ten opzichte van netwerken en zelfpromotie, kwam mijn passie voor het vak altijd op de eerste plaats. Gewoon doen wat je leuk vindt en zeggen wat je denkt, zonder er te veel bij stil te staan. Dit leidde ertoe dat in 2022 een van mijn docenten mij vroeg om deel te nemen aan de IDEA Talent Scout. In het begin had ik mijn twijfels; ik was enorm druk met onder andere mijn eerste stage. Toch besloot ik om naar de IDEA-bijeenkomsten op school te gaan, deels omdat het ook voelde als een unieke kans, gezien het feit dat slechts een paar studenten hiervoor werden gevraagd.
Eerste plaats bij IDEA Talent Scout
Tijdens deze bijeenkomsten werd al snel duidelijk dat veel andere kandidaten al flink hadden nagedacht over hun presentatie voor de one-minute pitch. Zelf had ik daar nog helemaal niet over nagedacht en eigenlijk ook geen tijd voor gehad. Dus besloot ik ‘gewoon’ mijn eigen visie te delen en mijn verhaal te vertellen zoals ik het zag. Mijn pitch ging over het belang van internal branding, een onderwerp waar ik destijds veel onderzoek naar deed en veel over las, en wat me nog steeds enorm boeit. Hoe het vaak een ondergeschoven kindje is, maar hoe groot de impact kan zijn als je er wel aandacht aan besteedt. Ik gebruikte voorbeelden van de werkethiek bij een sterk merk zoals De Vegetarische Slager en verwees naar de quote van Simon Sinek: "Customers will never love your company until the employees love it first." Omdat het een onderwerp was waar ik volledig achter stond, kon ik mijn pitch met overtuiging brengen en helder onderbouwen. Terwijl ik zenuwachtig op het puntje van mijn stoel zat, afwachtend of ik 9e of 3e was geworden, kwam het nieuws: deze pitch en prestatie werden bekroond met een eerste plaats! Totaal onverwacht; ik kwam immers gewoon even zeggen wat ik vond.
Frisse ideeën door jong IDEA
Na het winnen van de IDEA Talent Scout volgde ook de vraag of ik mij wilde voegen bij Jong IDEA, het schaduwbestuur van IDEA dat bestaat uit jonge talenten uit de branche. Daar zei ik natuurlijk volmondig ja op! Jong IDEA gaf me de geweldige mogelijkheid om bijna alle IDEA-events bij te wonen. Dit bood mij een unieke kans om een kijkje te nemen achter de schermen van de industrie, bijzondere mensen te ontmoeten, en eindelijk te leren netwerken op een manier die bij mij paste. Inmiddels, bijna twee jaar later, ben ik nog steeds actief lid van Jong IDEA. We denken mee over nieuwe concepten voor de IDEA Talent Scout, de invulling ervan, en andere aspecten van IDEA. Ons doel is, althans als ik voor mezelf spreek, om de eventindustrie te voorzien van frisse, nieuwe perspectieven en een inspiratiebron te zijn voor jong talent met interesse in zakelijke evenementen. Want de talenten van vandaag zijn de leiders van morgen. Hoewel ik altijd een plan voor mijn leven had, ben ik juist door simpelweg te doen wat ik leuk vond en mijn passie te volgen, uiteindelijk terechtgekomen waar ik nu ben: bij een van de meest toonaangevende bureaus van Nederland. Eigenlijk ‘gewoon’ door te blijven doen wat ik leuk vind.