Terugblik Obsession Dialogues 2022

Hoe data je events kunnen verbeteren? Goede vraag. Tijdens deze editie van de Obsession Dialogues lieten we zien dat data geen ingewikkeld obstakel hoeft te zijn. Maar juist een waardevol goedje waar we van kunnen profiteren. Hierover gingen we in dialoog met vaste opdrachtgevers en andere marcom specialisten die zich op 12 december in Fort de Gagel hadden verzameld.

  

Voor de tweede keer op rij mochten wij ons Obsession Dialogues event organiseren. De Dialogues geven de kans om gezamenlijk bij te praten over het evenementen vak om zo met elkaar duurzaam te kunnen groeien. Wij geven een voorzetje middels een relevant thema, de dialoog volgt automatisch.

Gezamenlijke start

Na een duurzame lunch en de opening van host Tom Vaessen en Account Director Hans Klaver, nam Dimitri Bonthuis als eerste het woord om de zaal te inspireren met verhalen over zijn ervaring als vertegenwoordiger van de sportwereld in het programmateam van Fieldlab evenementen. Deze organisatie hield tijdens de coronapandemie 29 testevenementen om zo te kunnen beoordelen of het mogelijk was om verantwoord en veilig samen te kunnen komen. Bij deze onderzoeken was data natuurlijk onmisbaar om de risico's te onderzoeken en de overheid van je punt te overtuigen. Data van Fieldlab vormde uiteindelijk de basis voor het corona openingsplan van Nederland en België. Vervolgens gaven Bathilde Meulenbelt van Dentsu en Mitchell van Dooijeweerd een sneakpeak van hun deep dive sessies.

221212 Obsession Dialogues lowres 74
  
The love story between data and events

Na de gezamenlijke start konden mensen de verdieping zoeken tijdens de deep dive sessies waarvan de eerste was ingestoken als waar liefdesverhaal. Tijdens de sessie 'The love story between data & events' kropen we in het hart van de doelgroep. Om dit te kunnen doen, vertelde Bathilde Meulenbeld, Insights and Effectiveness Consultant bij reclamebureau Dentsu International, en Hans Klaver alles over het inzichtelijk krijgen van je doelgroep door middel van data. "Wanneer je niet bezig bent met data om je doelgroep te leren kennen, dan laat je de doelgroep heel anoniem. Je kruipt niet in de huid van de doelgroep. Data helpt juist om een volledig beeld te krijgen." aldus Bathilde. Ook gingen de deelnemers zelf aan de slag met het maken van een waar 'datingprofiel'. Hierbij moesten zij enkele vragen beantwoorden om zo een psychografische omschrijving van hun doelgroep te vormen. Op deze manier leerden iedereen welke vragen relevant zijn voor een waterdicht doelgroepprofiel. Zoals Dichtwater het verwoordde: "Als je niet eens weet voor wie het is, hoe kun je dan weten of het raakt?". Aan de hand van een Empathymap en tools zoals het CCS model werden de deelnemers op weg geholpen.

Sustainable Savvy

Bij de sessie 'Sustainable Savvy' gingen we juist het gesprek aan met elkaar om te kijken wat we al doen op het gebied van duurzaamheid bij het organiseren van events en waar ruimte ligt voor verbetering. Deze sessie bleek voor velen hard nodig te zijn, want uit het de vooraf uitgestuurde enquete bleek dat maar liefst 75% nauwelijks tot nooit data gebruikt om te meten hoe duurzaam het event is geweest. De sessie werd geleid door Mitchell van Dooijeweerd, Sustainability Manager bij de Revolution Foundation, en Donna Steijn, Obsession's duurzaamheidsmanager. Men leerden de duurzaamheidsdoelen van diens organisatie om te zetten naar event specifieke duurzaamheidsdoelen. Aan de hand van de eigen duurzaamheidschecklist en de inzichten van het meest circulaire festival ter wereld, werd men aangejaagd om briefings voor de toekomst te voorzien van concrete doelen voor het verduurzamen van events.

High five!

Tijdens de afsluiting pasten we data direct toe in de praktijk en lieten we aanwezigen evalueren, hun inzichten noteren en nieuwe thema’s voor de volgende editie delen. De vijf vingers gaven ons een letterlijk handvat waarmee we in één beeld konden vangen wat de belangrijkste inzichten van de dag waren. Bekijk wat bij iedereen top of mind was na een dag vol inspiratie en gesprekken.

OBS Dialogues Wrap Up finger 600x200 V01 141222
  
Dichtend de deur uit

Als grand finale betrad Reinier van der Veer, beter bekend als Dichtwater, het podium om de ervaringen van 'Save the Data' in een inspirerend gedicht door het fort te laten galmen. De favoriete passage van ons team?

Het zorgt ervoor dat je niet verkeerd communiceert.
Niet de plank misslaat en budgetten ruïneert.
En data dat klinkt koud, maar warm en koud dat combineert.
Als een crêpe suzette met ijs, op het laatst nog geflambeerd.

We kunnen terugblikken op wederom een geslaagde editie en trappen het nieuwe jaar af met genoeg kennis op zak voor nieuwe plannen, ideeën en impactvolle events. Bekijk hier het volledige foto album.

221212 Obsession Dialogues lowres 181
  
Hoe data jou kan helpen?

Wil je meer weten over de inhoud van de presentaties en hoe data jou kan helpen om events beter te maken? Informeer naar wat we kunnen betekenen.