Op maandag 11 december vond in Felix Meritis Amsterdam de derde editie van Obsession Dialogues plaats. Het 'flagship event' waar we samen met opdrachtgevers en relaties de dialoog aangaan over relevante thema's die een grote rol spelen in ons vakgebied. We doken de kristallen bol in en keken samen naar The New KidZ on the Block - Gen Z en het toverdrankje genaamd AI (kunstmatige intelligentie).
Terugblik Obsession Dialogues 2023
De oorsprong van Obsession Dialogues
Dit event werd in 2020 voor de eerste keer georganiseerd met als doel een gesprek te faciliteren over actuele, relevante onderwerpen voor opdrachtgevers en relaties in de evenementenwereld. "Het stramien is in de loop der jaren gefinetuned tot wat het nu is; twee prangende thema’s die eerst werden toegelicht door een expert, waarna onder leiding van host Irene Rompa het woord werd gegeven aan alle aanwezigen. Het zorgt ervoor dat alle aanwezigen worden voorbereid op wat ‘op ons afkomt’ en biedt ons als eventbureau waardevolle input om hun events en werkwijze nog meer aan te passen aan de daarbij behorende behoeftes van opdrachtgevers" aldus Account Director Hans Klaver.
LiveTime Changes: Gen Z & Artificial Intelligence
Waar in de eerste twee edities de thema’s duurzaamheid en data centraal stonden, lag nu de focus op twee thema’s die voor ingrijpende veranderingen in ons vakgebied kunnen zorgen.
Generatie Z (New KidZ on the Block)
Onder leiding van Irene Rompa werd men door loopbaancoach en generatie-expert Manou van Eerten meegenomen in de behoefte van Gen Z. Deze ‘digital natives’ zijn enorm visueel ingesteld, kennen enorm veel communicatie-mogelijkheden, maar zijn bang om te bellen. Ze zijn op zoek naar authenticiteit en geloven daardoor eerder reviews dan gladde marketingcampagnes. De toekomst ligt in eerlijke communicatie rondom events met te personaliseren programma’s precies afgestemd op ieders persoonlijke voorkeur. Een online pre-event (liefst op een groepsplatform) gevolgd door een live event zorgt voor een laagdrempelige digitale kennismaking waarna de face to face ontmoeting gemakkelijker tot stand komt.
Tijdens de dialoog bleek dat de focus in de communicatie en programmering nog niet op Gen Z ligt omdat deze vaak nog niet de doelgroep voor b2b-events zijn. Tips die terugkwamen voor de events waarbij dat wel het geval is, waren onder andere het gebruiken van een doelgroepgenoot (bijvoorbeeld een nichtje) als klankbord en het inzetten van meer visuele communicatie, inclusief GIFjes, memes en emoticons.
Artificial Intelligence (The Magic Potion called AI)
AI lijkt ons leven instant gemakkelijker te maken, maar zorgt tegelijkertijd voor een hoop reuring. Experts Bastiaan Groot (oprichter AI Lab Hogeschool Leiden) en Marleen Smit (Google Director Retail) visualiseerden een toekomstig event vol AI. Als voorbeeld: over vijf jaar worden we mogelijk begroet door een AI (in de vorm van bijvoorbeeld een hologram of robot) die ons herkent en specifieke informatie geeft die sec voor jou interessant is. Juist die relevantie is wat cruciaal is bij de inzet van AI. Want als alle kennis voorhanden is, hoe zorg je ervoor dat je enkel de relevante informatie op de juiste manier bij de juiste persoon krijgt? Doe je dit goed, dan kan AI je perfect helpen. Bijvoorbeeld ook post-event door via AI een recap van de sessie van sprekers te bieden.
De groep in de zaal bleek nog weinig met AI te doen en sommigen vroegen zich af of het menselijke aspect in de toekomst niet verloren gaat. Degenen die het wel reeds inzetten gaven enkele nuttige tips. Als je AI inzet om jouw concept te toetsen, check dan of het wel gebeurt met de juiste doelgroep in het achterhoofd (standaard erg ‘witte mens’-gericht). Verder werd ook het advies gegeven om AI uit te dagen om bij de samenstelling van persoonlijke programma’s niet enkel ‘jouw waarschijnlijk favoriete onderdelen’ onder elkaar te zetten, maar juist ook iets wat je absoluut niet leuk vindt. Dat kan namelijk hele verrassende ervaringen opleveren.
Amsterdam Light Festival als toetje
Als afsluiter van de dag werden we getrakteerd op een visueel openluchtmuseum welke vanaf de Amsterdamse grachten te beleven was. De ruim 50 deelnemers gingen aan boord van een exclusieve rondvaart en kregen daar de ruimte voor een dialoog met elkaar en de experts uit het programma. Het perfecte einde om te proosten op partnerschap, nieuwe kansen en de toekomst.
"We kijken terug op een zeer geslaagde editie. Met een gemiddelde score van een 8,5, een mooi deelnemersaantal van bestaande en nieuwe gezichten, en een dynamische dag vol inzichten en interessante gesprekken, mogen we spreken van een enorm succes. De lat ligt hoog voor de volgende editie en we hebben met het event een vaste waarde aan het einde van het jaar gecreëerd voor inspiratie en netwerken. Ik kan nu al niet wachten tot de editie van 2024!" aldus Hans Klaver.