Dit jaar vierde De Goudse Verzekeringen haar 100-jarig bestaan – een prachtige mijlpaal die niet onopgemerkt voorbijging. De verzekeraar werkt samen met een breed scala aan stakeholders, en daarnaast zijn de eigen medewerkers de drijvende kracht achter dit familiebedrijf. Om voor elke schakel in de paarse succesketen een passend jubileummoment te organiseren, werd er een roadmap ontwikkeld die als rode draad diende voor de aanpak van het jubileumjaar. Onderdeel hiervan was een doelgroeponderzoek onder alle betrokkenen bij De Goudse om te horen wat zij graag terug wilden zien in het jubileum. We nemen je stap voor stap mee in de gekozen succesroute, die we het jaar ervoor samen hebben vormgegeven.
De aanloop naar een jubileumjaar voor iedereen.
Een strategische viering van cultuur en waarden
Een jubileumviering is meer dan alleen het vieren van het bestaan van een organisatie; het is een strategisch instrument dat kan bijdragen aan de versterking van interne cohesie, medewerkersbetrokkenheid en externe relaties. Door een jubileum te ontwerpen als een weerspiegeling van de cultuur en waarden van het bedrijf, kan er blijvende impact worden gemaakt op verschillende doelgroepen, wat zowel intern als extern voordelen oplevert. Maar hoe ontwerp je een jaar vol festiviteiten waarin iedereen zich gehoord voelt? Voor dit 100-jarige jubileum ontwikkelden we een roadmap met een aantal fases om de gewenste cohesie en rode draad te vinden.
Betrek iedereen vanaf het begin
Na een energieke aftrap met het projectteam brachten we de verschillende doelgroepen in kaart, zoals adviseurs, medewerkers, oudgedienden, klantgroepen en omwonenden. Door deze groepen te profileren en met hen in gesprek te gaan, konden we hun wensen, sentimenten en historische verhalen toetsen. We vroegen hen wat ze graag wilden terugzien in het jubileum, wat hun voornaamste associaties waren met De Goudse en welke anekdotes hen verbinden aan het familiebedrijf. Deze gesprekken vormden ook input voor de tone of voice en symboliek om het jubileum de juiste sfeer te geven. Samen met inzichten van de speciaal opgerichte stuurgroep werd al deze input verwerkt om het jubileum-DNA te vormen. Op basis van deze identiteit werd per doelgroep bepaald welke evenementen op de jubileumkalender kwamen te staan.
‘Lang leve jouw manier’
Met een nieuwe visie en het thema ‘Lang leve jouw manier’ werden het manifest en de eventprincipes voor het jubileum vormgegeven. Dit thema kwam tot leven door zogenaamde dragers te creëren die bij elke uiting terugkwamen en de boodschap tot leven brachten: sight, sound en story. Deze elementen zijn ontstaan vanuit de drang om mensen te raken en te betrekken bij het verhaal van De Goudse. De organisatie heeft al een eeuw lang verhalen verteld die ertoe doen en het bedrijf groot hebben gemaakt. Door de boodschap zowel visueel, muzikaal als verhalend te verpakken, werd de thematiek tot leven gebracht.
Een voorbeeld hiervan is het kunstwerk van honderden zwaluwen in de Sint Janskerk in Gouda tijdens de jubileumreceptie. Dit kunstwerk was een eerbetoon aan het iconische beeldmerk van De Goudse en stond symbool voor de vrijheid om dingen op jouw manier te doen, een kenmerk van de zwaluw. Ook was er een op maat gemaakt lied dat te horen was tijdens de jaar-kick-off. Door ‘Lang leve jouw manier’ te vertalen naar sight, sound en story bouwden we aan een herkenbaar jubileumjaar waarin we konden vieren, verrassen en verbinden. Dit creëerde trots, versterkte de merkidentiteit en maakte ‘één De Goudse’ voelbaar.
Houvast nodig voor jouw jubileumjaar?
Dankzij deze aanpak konden we gefaseerd te werk gaan, iedereen betrekken en de behoeften van alle betrokkenen terugbrengen in het jubileumjaar. Wil je samen kijken hoe we jouw jubileumjaar kunnen inrichten en vormgeven? Laat ons vanaf het begin met je meedenken. Bezoek de partnerpagina van De Goudse Verzekeringen voor een overzicht van de verschillende evenementen die onderdeel waren van dit feestelijke jaar.