De belangrijkste eventtrends van de aankomende tijd

De eventindustrie ontwikkelt zich ieder jaar. Door de komst van Covid-19 hebben wij een nieuwe kijk gekregen op onze ‘normale’ manier van werken. Na de veranderingen van de afgelopen tijd zijn wij benieuwd naar de nabije toekomst. Gaan we weer volledig terug naar het oude ‘normaal’ of moeten we onze events juist nog meer gaan digitaliseren? En hoe verandert de inhoud van onze events? Het antwoord op deze vragen ligt in lijn met de eventtrends van de aankomende periode. Om meer inzicht te krijgen in deze trends hebben wij de vijf interessantste op een rijtje gezet.

  
Gamification

Onder gamification verstaan wij het inzetten van gametechnieken in een niet-game omgeving. Deze techniek wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet op events en dit is helemaal niet zo gek bedacht. De reden waarom heeft vooral te maken met een psychologisch aspect. Het toepassen van games, waarbij men kan denken aan punten, prijzen en competities, draagt bij aan psychologische tevredenheid. Mensen doen graag iets in ruil voor een beloning. Dit psychologische gedrag zorgt ervoor dat de doelgroep meer betrokken blijft bij het event. Hierdoor kunnen boodschappen beter worden overgebracht, worden doelstellingen behaald en blijft de informatie langer hangen. Daarnaast is gamification ook een goede ijsbreker om te netwerken. Doordat je samen iets hebt bereikt of ervaart, ben je eerder geneigd om met die mensen door te praten tijdens een netwerkborrel.

Gamification werd voor de Covid-19 pandemie al in fysieke vorm toegepast op evenementen. Maar als wij één ding hebben geleerd van de afgelopen twee jaar is het wel dat wij ook beschikken over een online wereld met eindeloze mogelijkheden. Vandaar dat afgelopen tijd gamification ook steeds populairder wordt bij online events. Zo organiseerde eventplatform bedrijf Squares afgelopen jaar de KLM Kickstart AI. Op het ontwikkelde online platform konden bezoekers zich niet alleen registreren, maar ook alle streamings van de meetups, hackathons en conferenties bekijken en spelletjes spelen.

Schermopname 80
  
The rise of the metaverse

De metaverse is een digitale wereld waar je met een eigen avatar echt onderdeel van uitmaakt. Gewoon vanuit je eigen stoel. Nu virtuele en hybride evenementen steeds gebruikelijker worden, wordt de metaverse een aantrekkelijke manier om mensen uit verschillende delen van de wereld met elkaar in contact te brengen. Op deze manier worden digitaal en fysiek steeds verder in elkaar verwerven. Dit maakt een event volledig inclusief en draagt ook bij aan de duurzaamheid.

Misschien wel het belangrijkste gevolg van de metaverse voor de evenementensector is dat de metaverse onbeperkte ruimte biedt. Stel je voor dat je in Nederland een evenement organiseert voor een internationaal bedrijf met medewerkers van over heel de wereld, maar niet al deze medewerkers hebben het geld of de tijd om het evenement fysiek bij te wonen. In dit geval is de metaverse ideaal. Je behoud hiermee de interactie tussen fysieke en digitale aanwezigen en het voelt alsof iedereen echt bij elkaar is. Online deelnemers worden in de vorm van hologrammen geprojecteerd op het fysieke event en daarentegen zien de online deelnemers de fysiek aanwezigen als een soort avatar in hun virtuele versie van het event. Hiermee vervaagd de grens tussen de online en de fysieke wereld. Bekijk hier hoe Nike zijn eigen NIKELAND creëerde op Roblox.

Schermopname 81
  
Micro-events met maximaal bereik

Micro-events zijn meerdere events die verspreid worden over een bepaalde tijdsperiode. Deze op zichzelf staande events vallen vaak onder één thema of hebben eenzelfde kernboodschap. Micro-evenementen werden vanaf 2020 steeds populairder omdat ze een manier boden om, met veiligheid in het achterhoofd, op een verantwoorde manier events te kunnen blijven organiseren.

Micro-evenementen zijn geen nieuwe eventvorm. Van oudsher zijn het voornamelijk kleine, online evenementen die zich richtte op een specifieke groep. Inmiddels is het idee achter de micro-events verder uitgebreid en worden ze ook op een wat grotere schaal en fysiek of hybride georganiseerd. Naast het veiligheidsvoordeel hebben micro-evenementen ook het voordeel dat gasten een sterkere connectie kunnen maken, aangezien vermindering van het aantal aanwezigen kansen creëert voor een hogere netwerkkwaliteit. Daarnaast kan het evenement gemakkelijker afgestemd worden op de wensen van de doelgroep, omdat deze doelgroep uit minder mensen bestaat. Uiteindelijk lijkt het erop dat een micro-event minder mensen trekt dan een ‘normaal’ evenement, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Door simpelweg meerdere events toe te voegen aan de reeks, creëer je op een veilige manier toch een groot bereik met een duidelijke focus.

  
AR versus VR

De digitale wereld heeft sinds een aantal jaren te maken met twee begrippen die steeds relevanter worden voor de eventindustrie: AR en VR. Wat houden deze technieken precies in en wat zijn de verschillen? Bij AR wordt er een laag digitale elementen toegevoegd aan de werkelijke wereld. Bij VR daarentegen kom je als het ware terecht in een volledig virtuele wereld. Het grootste verschil tussen de twee begrippen is dus dat je bij AR de echte wereld blijft zien in tegenstelling tot VR.

AR is in vergelijking met VR een begrip dat minder vaak gebruikt wordt. AR kan op events op verschillende manieren worden ingezet. Zo kunnen producten op congressen via AR tot leven komen of kan er een extra dimensie worden toegevoegd aan een drukwerk, T-shirts, apparaten of objecten. Toch zijn de mogelijkheden met AR nog beperkt. Bij VR daarentegen zijn de mogelijkheden eindeloos. Tijdens de productiefase van een evenement vindt er een locatiebezoek plaats. Met VR kan dit locatiebezoek volledig digitaal, waarbij allerlei belevingselementen kunnen worden toegevoegd. Zo kunnen hele ruimtes ingericht worden zoals je het graag zou willen tijdens het event en krijg je dus een betere beeldvorming over of de locatie geschikt is. Ook kan VR, net zoals de metaverse, de kloof tussen fysiek en online wegnemen, doordat online-deelnemers met een VR-bril het beeld krijgen alsof zij daadwerkelijk aanwezig zijn op het evenement. Zo kunnen geïnteresseerden op een virtuele beurs rondlopen en informatie vergaren bij diverse stands.

Paul Ridderhof 9jan20 2223
  
Online meeting moe? Of toch niet helemaal

Als je voor corona ons had verteld dat er ooit een moment zou komen dat fysieke events niet mogelijk zouden zijn, dan had er een hard gelach geklonken. Toch gebeurde het en waren online meetings, studio’s en platforms de nieuwe realiteit. Anderhalf jaar later maken we de balans op. Want nu de coronaregels alweer een tijdje achter ons liggen, is te merken dat de vraag naar hybride blijft. Maar is dit in alle gevallen de investering wel waard? Door het vrijblijvende karakter is de drempel voor deelname ook lager wat een hoge no-show tot gevolg heeft. Of volledig fysiek de oplossing is, is echter ook de vraag. Men is selectief geworden, omdat het aanbod in allerlei vormen na corona explosief is gestegen. Een relevant programma en netwerk verdiend nog meer de aandacht om je te onderscheiden. Maar of we online meeting moe zijn? Nog niet helemaal hoor. Voor sommige doelgroepen werkt deze vorm namelijk juist heel erg goed. Mensen die onderweg zijn, introverte personen of een doelgroep die liever van diens anonimiteit geniet, zijn hier voorbeelden van. Het is dus nog belangrijker om goed naar de doelgroep van het event te kijken en op basis van data, diens behoeften en inzichten keuzes te maken.

Schermopname 78 2022 10 26 112225 nnoc
  

Bronnen: eventbranche.nl, events.nl, nbccongrescentrum.nl, aventri.com, dealroomevents.com, kvk.nl, forbes.com, floktu.com, winmagpro.nl, axento.nl, fastcompany.com