Een van de eerste stappen in onze duurzame reis namen wij op 10 september 2020 in DUS Utrecht. Zoals de naam al suggereert was dat precies waar het om draaide deze middag. De dialoog aangaan, van gedachten wisselen en elkaar voeden met nieuwe ideeën en inspiratie. Niet alleen binnen Obsession, maar juist ook met opdrachtgevers en andere event- en marcomprofessionals. Deze middag gingen we samen het gesprek aan. Waarover? Duurzaamheid binnen events. Uit deze Dialogues kwamen zes inzichten die we graag met je delen.
Obsession Dialogues
Het duurzaamste evenementenbedrijf van Nederland
Duurzaamheid is dé voorwaarde van toekomstbestendig ondernemerschap. Wij maken ons sterk om het duurzaamste evenementenbedrijf van Nederland te worden. Daarvoor werken we samen met het Klimaatplein en zijn we begonnen met een onderzoek naar de mogelijkheden van CO2-reductie en visieontwikkeling.
Maak duurzaamheid concreet en tastbaar
Duurzaamheid leeft wel, maar is soms nog wat abstract. De kunst is om het tastbaar te maken voor jezelf en voor de organisatie. De zeventien SDG-doelen van de VN kunnen het vertrekpunt zijn van een gesprek. Hang die eens op en bespreek met elkaar hoe je die kunt vertalen naar een event. Wat zijn de compensatiemogelijkheden en alternatieven voor catering, energie en afvalstromen?
Een derde van het eten wordt weggegooid
Verduurzaming zit in kleine dingen en begint altijd met bewustwording. Ervaring leert dat een derde van het eten tijdens events wordt weggegooid. Daar liggen kansen. De meeste bedrijven hebben wel duurzaamheidsnotities, maar we zien de vertaalslag daarvan nog weinig terug in eventbriefings. Wij gaan daarvoor in ieder geval een duurzaamheidschecklist ontwikkelen.
Patronen doorbreken, keuzes benoemen
Duurzaamheid vraagt om een gedragsverandering en het doorbreken van patronen. Om iedereen binnen de organisatie mee te krijgen, is communicatie nodig en heel veel herhaling. Het is belangrijk dat de directie benoemt waarom er bijvoorbeeld geen goodiebags meer worden uitgedeeld. Laat zien dat het niet vergeten is, maar dat er bewust over nagedacht is.
Is duurzaamheid duur?
Er zijn twee trends waar alle bedrijven en organisaties mee te maken krijgen. De eerste betreft de inkoopkracht van de overheid, die in 2030 50% circulair gaat aanbesteden. De tweede gaat over de prijs van CO2, waarvan we zeker weten dat die gaat stijgen. Duurzaamheid wordt de goedkope optie, ook al vraagt het in de overgangsfase ook om investeringen.
Maak duurzaamheid sympathiek
De hele wereld staat voor grote veranderingen. Dat schuurt soms. Daarom moeten we duurzaamheid vooral ook leuk maken. Ervoor zorgen dat mensen zien en voelen wat er binnen hun bedrijf gebeurt. Dat duurzaamheid intrinsiek is. En dat ze trots zijn op het verschil dat ook zij kunnen maken voor de wereld.
Benieuwd naar de Obsession Dialogues? Bekijk de aftermovie of neem contact met ons op. We praten graag verder over duurzame mogelijkheden voor jouw event.