Fair Flavours

Vraag

De droom van Jacobs Douwe Egberts Professional? ‘A responsible coffee for every cup’. JDE Professional heeft de passie en ambitie om het proces van boon tot beker zo duurzaam mogelijk in te richten. Zorg voor een stabiele biodiversiteit, de commitment van alle ketenpartners en het minimaliseren van de footprint. Het zijn belangrijke focuspunten voor een duurzaam kopje thee of koffie. Om aandacht te vragen voor corporate social responsibility, oftewel duurzaam ondernemen, organiseert JDE Professional een eigen duurzaamheidsweek. De week is gevuld met interne en externe activiteiten om zoveel mogelijk mensen te activeren om uitdagingen omtrent CSR aan te gaan, kennis te delen en de onderlinge verbinding te versterken. Als aftrap van de duurzaamheidsweek had JDE Professional de wens om samen met klanten dit onderwerp bespreekbaar te maken tijdens een inspiratievol evenement met als doel bewijslast creëren voor de 'brengt bij elkaar' strategie en een positieve beweging tot stand brengen.

Resultaat

Eerlijke smaken, producten en processen. Dat is waar JDE Professional zich op focust. Dit gegeven hebben wij vertaald naar het concept 'Fair Flavours'. Een titel die niet alleen refereert aan de producten en diensten, maar ook staat voor verschillende perspectieven, invalshoeken en nieuwe inzichten. Het event brengt mensen en organisaties samen met een helder doel, waarmee het de ‘brengt bij elkaar’ strategie onderstreept. Deze gedachte heeft geleid tot een interactief en inspirerend programma voor zowel fysieke als online deelnemers. Waarbij kennis en inspiratie van buitenaf gecombineerd wordt met de visie en boodschap van JDE. De hybride opzet zorgde voor een digitaal verlengstuk om het event bereikbaar te maken voor de grote achterban van JDE Professional. Daarnaast kwamen de key accounts van JDE Professional fysiek bij elkaar in de smeltkroes van de bio-wetenschap, Naturalis in Leiden. Op de bühne stonden ondermeer Koos Biesmeijer, ook wel de bijenprofessor genoemd. Willem Treep namens The Food Line-up die sprak over het project Brasserie 2050. En Wouter Staal, CEO van YB by Yoghurt Barn over plantaardige voeding. Fysieke gasten hadden de gelegenheid om na het plenaire programma al netwerkend het museum te bezoeken. Naast dat Fair Flavours duurzaamheid als hoofdonderwerp droeg, hebben we tevens het event aangegrepen om een pilot draaien waarbij we onze duurzaamheidschecklist hebben getoetst. Het event scoorde een 9.1 op duurzaamheid. Om tot deze score te komen zijn er op vele vlakken duurzame intitiatieven geïntegreerd zoals een 'sign language bar', 'no-waste cake', werd er een 'no-plastic policy' gehanteerd, maakten we gebruik van recyclebare materialen en werden bezoekers in het voortraject gestimuleerd om goed na te denken over hun mobiliteitskeuze.