Neem gerust contact op met onze Partners for Live
Klik hierDoelgroep analyse
Wanneer je een event organiseert, is het verstandig om tijdig de doelgroep van dat evenement te bepalen en te definiëren. Heb je je bezoekers helder voor ogen en hun wensen in kaart gebracht, dan kun je het concept, de programmering en zelfs locatie en catering naadloos op hen afstemmen om nog meer impact te maken. We helpen je graag met het bepalen van je evenement doelgroep door middel van een doelgroepanalyse.
Een doelgroepanalyse kan bestaan uit een kwalitatief en een kwantitatief doelgroeponderzoek. In dat geval creëren we eerst een kernteam van belangrijke stakeholders. Daarbij kijken we graag naar alle betrokken partijen. Is iedereen vertegenwoordigd? Door de juiste vragen te stellen, brengen we de wensen in kaart. Vervolgens leggen we deze via digitale vragenformulieren voor aan de rest van de organisatie, klantengroep of andere stakeholders. Op die manier kunnen we snel onderbouwde keuzes maken die het evenement ten goede komen.
Waarom een doelgroepanalyse evenement?
Meer verbinding
Als jouw doelgroep via een focusgroep mee mag denken over de vorm en inhoud van het evenement, voelt zij zich direct meer betrokken. Dat resulteert vaak in een hogere opkomst, maar ook in meer onderlinge verbinding en trots.
Betere beleving
Stem je de locatie, decor, sprekers en catering helemaal af op jouw evenement doelgroep, dan creëer je een merkbeleving die diep wortelt in het geheugen van je bezoekers. Dit event zet jouw boodschap in de spotlights!
Meer impact
Eenmaal ondergedompeld in een herkenbare merkbeleving, zullen bezoekers zich
sneller thuis voelen en openstaan voor nieuwe informatie, nieuwe mensen of een
nieuwe koers. Dé basis om impact te maken!
IJkpersonen evenement
Een evenement kan één of meerdere ijkpersonen hebben, afhankelijk van het doel en de grootte van je event. Hoeveel doelgroepen je ook hebt; een doelgroepanalyse is altijd een goed uitgangspunt. Je organiseert je evenement immers voor je bezoeker. Met de verzamelde informatie van een doelgroeponderzoek stel je ijkpersonen samen. Deze kun je visualiseren met een getekend personage of met een voorbeeldfiguur uit je daadwerkelijke doelgroep. Het helpt om de bezoeker voor je te zien bij het nemen van belangrijke beslissingen. Zeker als er meerdere externe partijen betrokken zijn bij de organisatie. Zo’n profiel kan dan snel duidelijkheid scheppen en richting bepalen.
Doelgroep evenement als uitgangspunt
Onze concept- en programmamakers nemen altijd de doelgroep van het evenement als uitgangspunt voor hun plannen. Ook onze creatieven stemmen hun design en copy af op de specifieke bezoeker van jouw evenement. Huisstijl, tone of voice, maar ook de precieze boodschap die je gaat verkondigen; door wie precies, in welke vorm en op welke manier? Al deze keuzes kun je alleen maken als je glashelder hebt wie jouw relatie-evenement, beurs, congres, kick-off of feest gaat bezoeken. Als partner for live adviseren we daarom altijd een doelgroepanalyse evenement te doen of - als je je doelgroep helder hebt - deze data met ons te delen.
Meer weten over een doelgroepanalyse voor je event?
Onze professionals staan voor je klaar om te sparren of concrete doelen te realiseren. Omdat ieder evenement uniek is, maken we eerst graag kennis met jou om je wensen te bespreken; digitaal of bij jou op kantoor.