Aan het event gekluisterd met Amber Jobse

Tien jaar lang bedacht Amber Jobse televisieformats voor o.a. RTL, Videoland en AVROTROS. Maar in 2021 raakt ze uitgekeken – pun intended. Amber wil haar kennis breder inzetten. Als nieuwe programmamaker van Obsession gebruikt ze daarom alles wat ze leerde bij de televisie om events te ontwikkelen die boeien tot ver nadat de laatste gast vertrokken is. Door te kiezen voor inhoud. ‘We moeten online events gaan zien als tv maken.’

  

Amber Jobse denkt en droomt in concepten. En met dat conceptuele DNA werkt ze sinds 2012 mee aan producties als Tom’s Engeland, I Can See Your Voice en First Dates. Haar tienjarenplan? Zij behaalt ‘m in een kleine zeven jaar als ze wordt aangenomen als Head of Development bij Warner Bros. ITVP. Toch rommelt zelfs in die droombaan haar honger voor creativiteit. ‘Ik heb zoveel geleerd. Maar waar je ook werkt – bij Talpa of de NPO - bij televisie moet je altijd terug naar dezelfde kaders. Die van een beperkt aantal zenders. En ik wilde breder denken.’

Amber neemt afscheid van haar lang-gedroomde functie op zoek naar een plek waar ze haar expertise diverser in kan zetten – buiten ’t afgekaderde televisiescherm. Die plek vindt ze met een open sollicitatie bij Obsession. Als programmamaker. ‘Op events zijn de mogelijkheden eindeloos.’

  
De programmamaker

Een programmamaker zorgt dat de inhoud van een evenement naadloos aansluit bij het concept en het doel dat een opdrachtgever voor ogen heeft. En zoals een tv-programma een format heeft, creëert en bewaakt de programmamaker het format van het evenement. In het ene geval vooral adviserend. In het andere geval gaat de programmamaker eigenhandig de verhalen halen om die tot op de laatste komma uit te werken. Naast dat de programmamaker je event impactvoller en effectiever maakt, kan deze right-hand person dus ook veel werk uit handen nemen als een interne communicatieafdeling daar minder tijd voor heeft.

Nico Alsemgeest 0191
  
Eventlocatie: het internet

Als televisiemaker brengt Amber in de rol van programmamaker ook een bak nieuwe kennis mee naar de evenementenindustrie. Kennis die essentieel is in de veranderende wereld van events. Hans Klaver, Sales & Marketing manager bij Obsession: ‘Het eventlandschap verandert al een tijd en dat brengt nieuwe vormen met zich mee. Digitale of hybride evenementen begeven zich in een compleet ander speelveld. Dat vraagt om andere expertise.’

Want hoe boei je publiek vanachter het scherm van hun laptop als iedere 'ping' van een inkomende email het eind van de aandacht kan betekenen? ‘We moeten online events gaan zien als televisie’, pleit Amber. En dat doen we als het aan haar ligt in alle aspecten: Inhoudelijk – hoe vertel je het verhaal van een persoon? Visueel – hoe vertaal je de toon van het event naar beeld? Boeiend – hoe creëer je een spanningsboog die je publiek tot het eind vasthoudt?

‘Bij Obsession wil ik met opdrachtgevers die dat aandurven gaan experimenteren. Nieuwe wegen zoeken om verhalen te vertellen, op een andere manier shots draaien en mensen vernieuwend in beeld te brengen.’ Als ex-televisiemaker ziet Amber grote kansen voor online events. ‘Normaal laat je op het evenement het publiek zelf bepalen waar die kijkt. Maar als televisiemaker stuur je hun blik. Jij bepaalt. En zo kan je de focus heel anders laten liggen.’ Daarnaast ziet ze mogelijkheden om een boodschap langer door te vertellen. ‘De informatie die je deelt op een event kan soms weken, maanden of járen later nog waardevol zijn.’ Door die inhoud te regisseren in plaats van enkel te registreren wordt een event een bron van content, volgens Amber. ‘Je kan dan ook het moment vooraf en achteraf benutten om je publiek te bereiken.’

  
Ieder event een platform

Ondanks haar expertise in het vastleggen van beeld, zal Amber ook bezig zijn met offline evenementen. Ook daar gebruikt ze de kennis die zij in de media opdeed over mensen geboeid houden en een reactie of actie bij het publiek ontlokken. Amber pleit vooral voor afwisseling. ‘Als je door het jaar meerdere events plant, zorg dan dat een aantal fysiek zijn en een aantal online. En laat de inhoud het platform bepalen en niet andersom.’ Elk platform heeft zijn eigen kracht, in de ogen van Amber. Hans sluit zich daarbij aan. ‘Je begint bijvoorbeeld eerst met een serie webinars. Dan een live event. Dan een roadshow. Die allemaal complementair zijn aan elkaar.’

Wat het platform ook is, een ding geldt altijd: events met impact zijn events met inhoud. Inhoud die kwalitatief en conceptueel aansluit bij het doel. Amber: ‘Ik wil onze opdrachtgevers helpen daar eenheid in te creëren – dat zo sterk mogelijk te maken.’ En zo durft ze groot te dromen met haar functie. ‘Als je het aandurft om te innoveren, dan gaan wij dat met je doen.’

Een programmamaker aanhaken om jouw event effectiever en impactvoller te maken? Neem contact met ons op.