Creativiteit in lockdown

Conceptontwikkelaar Marijke de Wit heeft met 12 jaar ervaring haar ‘gereedschapskist’ voor events bomvol creatieve ideeën zitten. Toen vorig jaar de fysieke evenementen van de baan werden geschoven, stond echter ook zij even met de handen in het haar. ‘’Onze manier van conceptualiseren bleef gelukkig hetzelfde, we kijken naar vraag, doelstelling en doelgroep, maar in de invulling zat de grote uitdaging.’’ Corona zorgde ervoor dat zij naar events moest kijken vanuit een tv-perspectief. Voor Marijke was dat geen reden voor paniek. Er ontstond juist ruimte voor het ontdekken van nieuwe ideeën en technieken. Tijd om de digitale gereedschapskist aan te vullen.

  

Brainstormen

Om tot een pakkend concept te komen, maakt Marijke graag gebruik van brainstormsessies. ‘’Elkaar inspireren en uitdagen, ideeën bij elkaar testen en op elkaars gedachten verder borduren: dat werkt fijn en productief voor mij.’’ Toen vanwege het thuiswerken er tijdelijk niet fysiek gebrainstormd kon worden, ging ze op zoek naar digitale alternatieven. ‘’We vonden Miro en InVision. Beide sites bieden digitale moodboards aan waarop je tegelijk met collega’s of alleen je creatieve ideeën kwijt kan. We kwamen er alleen al snel achter dat we niet het optimale resultaat behaalden. Je hebt echt rust en ruimte nodig om tot goede ideeën te komen. Via een computerscherm werkte dat voor ons toch anders. Daarom zijn we snel gaan nadenken over andere manieren die toch corona proof waren. Zo zijn we bijvoorbeeld vaak wandelend gaan brainstormen. Door in beweging te zijn, komen er meer ideeën vrij.’’

Creatief denken

Daarnaast heeft ze een cursus gevolgd om het creatieve brein te ontwikkelen. ‘’Door middel van verschillende (teken)technieken hebben we ons brein aangezet om makkelijker op nieuwe ideeën te komen, sneller te associëren, onze verbeeldingskracht te stimuleren en andere invalshoeken te zien. De cursus leerde mij focus te creëren en de vragen van klanten vanuit verschillende invalshoeken te benaderen. Deze technieken stimuleren uiteindelijk het creatieve proces en pas ik dan ook nog steeds toe. Eén van die technieken is het weglaten van het meest essentiële onderdeel. De pandemie is daar een mooi voorbeeld van. In een klap mochten er geen fysieke evenementen georganiseerd worden. Het ene na het andere creatieve idee kwam bovendrijven. Van drive-in tot aan thuispakketten, het zijn ideeën die niet snel waren ontstaan zonder de komst van corona.’’

Obsession Nico Alsemgeest 0097
  

Blijven verrassen

Ervaring met het organiseren van digitale events was er gelukkig wel al. Denk aan een internationaal congres of een doorvertaling naar een digitale eventvorm. Maar wat zich nu afspeelt is daar volgens Marijke niet mee te vergelijken. ‘’Het speelveld was nu weer voor iedereen gelijk en dat zorgde voor ruimte om mensen te verrassen met nieuwe ideeën.’’

En toen kwam, in het voorjaar van 2020, de eerste grote aanvraag voor een online summit binnen bij Marijke. ‘’We konden nu onze nieuwe kennis gaan verwerken in dit event. De spanningsboog is online veel korter, dus we moesten de deelnemers geboeid en geprikkeld houden. Daarom deelden we het event op in diverse sessies op meerdere dagen. Iets wat digitaal ook veel makkelijker te regelen is dan tijdens een fysiek event, omdat mensen niet op en neer hoeven naar de locatie. Daarnaast wakkerden we de fysieke beleving thuis aan door de deelnemers elke dag een pakket met een ander attribuut uit te laten pakken dat het digitale moment versterkte.’’ Het werd volgens Marijke gelijk duidelijk dat iets heel eenvoudigs direct veel effect kan hebben. De deelnemers beoordeelden hun betrokkenheid met de organisatie na de summit namelijk met een 9.3.

  

Nieuwe mogelijkheden

‘’Dankzij de digitale eventvorm ontstaan er ook nieuwe initiatieven om events actief te houden die we bij fysieke evenementen nooit zouden gebruiken. Denk aan een interactieve wandeling met muziek of een podcast. Of meerdere korte brainstormsessies achter elkaar met verschillende deelnemers. Met een groot live publiek is dat niet te organiseren en nu kan dat wel!’’

Expertise

Na het afgelopen coronajaar heeft Marijke haar gereedschapskist weer aangevuld met veel nieuwe kennis en expertise. Ook merkt ze dat Obsession steeds meer wordt betrokken bij de inhoud van een event. ‘’En dan bedoel ik niet de programma invulling, maar echt tekstueel en inhoudelijk advies. We fungeren als een soort redactie voor hen. Zoals ik eerder ook al aangaf, maken we tegenwoordig eigenlijk televisie. En daarvoor moet alles voor elke minuut al ingevuld zijn. Opdrachtgevers willen van ons weten hoe dat in verhouding staat met de rest van hun event.’’

  

Na een jaar lang digitale en soms hybride events, mogen we binnenkort eindelijk weer terug naar de fysieke ontmoeting. Maar dat betekent natuurlijk niet dat het tijdperk digitale events daarmee wordt afgesloten. ‘’Hybride zal nog een tijdlang populaire zijn. Vooral bij internationale events zou dat een duurzaam alternatief zijn, omdat er op die manier minder reisbeweging is.’’ Wil je meer weten over hybride events? Lees dan hier verder.