Obsession en AI Lab

Bij het organiseren van evenementen draait alles om beleving, betrokkenheid en innovatie. Obsession heeft dit goed begrepen en een stap gezet die de toekomst van event management zou kunnen hervormen. Dit door een samenwerking met het AI Lab van Hogeschool Leiden. Deze samenwerking belooft een revolutie in de manier waarop evenementengegevens worden verzameld en gebruikt, dankzij Artificial Intelligence (AI).

  
Waarom deze samenwerking?

Het AI-lab biedt een praktijkgerichte omgeving voor de toepassing en het onderzoek van Artificial Intelligence. Voor het onderwijs is het niet altijd even makkelijk om met technologische ontwikkelingen mee te gaan en daarom is het goed dat er een hands-on oplossing is bedacht. Het stelt Obsession in staat om te onderzoeken hoe AI daadwerkelijk waarde kan toevoegen aan hun organisatie. Daarnaast kan Obsession middels data studenten trakteren om aan echte modellen te werken die daadwerkelijk ons vakgebied kunnen transformeren. Hans Klaver (Account Director) van Obsession benadrukt: "Door studenten van het AI Lab in werkgroepen samen te laten werken met onze data, kunnen we duurzame AI-oplossingen ontwikkelen die specifiek gericht zijn op de evenementenbranche. Deze samenwerking met het AI Lab biedt Obsession nieuwe kansen om de praktische toepassingen van AI te ontdekken en te benutten. Met nieuwe modellen kunnen we nog betekenisvoller zijn voor onze partners for live door ze inzichten te bieden voor de lange termijn op basis van de data uit het verleden.”

Foto website smeden
  
Gedeelde visie op innovatie

De samenwerking tussen Obsession en het AI Lab is geworteld in een gemeenschappelijke visie: het potentieel van technologie benutten om evenementen te verrijken en een impactvoller resultaat te leveren. Eind 2022 lag tijdens de Obsession Dialogues de focus op hoe data evenementen kunnen verrijken. Nu wil Obsession met behulp van AI deze data tot leven brengen. Het delen van verschillende soorten data met het AI Lab, waaronder briefings, bezoekersresultaten en evaluaties van evenementen, staat centraal in deze samenwerking. Echter, het is van groot belang om de privacy en veiligheid van de gedeelde data zorgvuldig te behandelen. In het licht hiervan erkent Obsession de noodzaak om vooraf met opdrachtgevers om de tafel te gaan en hun goedkeuring te verkrijgen voor het delen van specifieke data. Hans Klaver benadrukt: "Ons doel is om deze aspecten met de grootste zorg te behandelen, waarbij we streven naar een evenwicht tussen het benutten van de aanzienlijke voordelen, zoals efficiëntere processen, sterkere klantrelaties en een duurzamere benadering van eventmanagement, en het respecteren van de privacy en beveiliging van de betrokken gegevens."

Obsedia
  
LiveTime Changes

Tijdens de afgelopen Obsession Dialogues - LiveTime Changes zette Obsession een belangrijke eerste stap in het traject, waarbij onder andere Bastiaan Groot (oprichter van het AI Lab aan de Hogeschool Leiden) het podium betrad om de kracht van AI en alle innovatieve aspecten van dit toverdrankje te benadrukken. Obsession deed ook gelijk een oproep aan hun partners en opdrachtgevers om evenementendata te delen. "Deze open data benadering is cruciaal voor het stimuleren van innovatie en het openen van deuren naar geavanceerde evenementanalyse en gepersonaliseerde ervaringen. Met de steun van onze partners for live openen we een nieuw tijdperk binnen ons vak. Nooit meer dezelfde fouten maken, creatieve nieuwe inzichten en efficiënter te werk, daar streven we naar." aldus Hans.

De stappen die daarna volgen omvatten het vormen van een projectgroep en het verzamelen van de benodigde data. "Ons doel is om eind 2024 niet alleen inzichten te hebben vergaard, maar ook praktische oplossingen te kunnen bieden," legt Hans uit. “Dit project, hoewel het nog in de kinderschoenen staat, onderstreept de toewijding van Obsession en het AI Lab om de grenzen van eventmarketing te verleggen.”

Obsession streeft naar een totaaloplossing met een geïntegreerd AI-dashboard. Dit dashboard voorkomt herhaling van fouten en stelt voorstellen samen op basis van bewezen successtrategieën. Hans benadrukt: "Met deze aanpak streven we naar een optimale klantrelatie waarin we niet alleen van onze fouten kunnen leren, maar ook in staat zijn om nog beter advies te geven dan nu." Dit vormt de kern van de toekomstige mogelijkheden die Obsession en het AI Lab willen verkennen en ontwikkelen.

  
Doe je mee?

Wil jij samen met Obsession aan de slag om tastbare modellen te ontwikkelen die jouw eventstrategie en events optimaliseren en verrijken? Laat van je horen en neem contact op met Hans Klaver via www.obsession.nl.