Peter Drucker zei het al in 2006: Culture eats strategy for breakfast. Je kunt je strategie nog zo mooi op papier hebben staan; uiteindelijk maken de mensen de cultuur. Corona-maatregelen en nieuwe werkmodellen bedreigen die cultuur. Wat kunnen we doen om de route ‘back to work’ zo soepel mogelijk te laten verlopen? En welke rol spelen events daarin? Dat is waar we tijdens de speciale Ontbijtsessie 'Culture Eats Strategy for Breakfast' op 15 juni 2021 antwoord op kregen.
Kijkje in de toekomst: hogere funfactor voor interne events
Hans Klaver, Sales & Marketing Manager van Obsession, trapte de ochtend af met een speciale nieuwsuitzending. In het beknopte journaal stipte hij de recent onderzochte vraagstukken aan omtrent de toekomst van events. Vervolgens gaf de host van de ochtend, Pauline de Wilde, het stokje door aan Keynote speaker Hidde de Vries die zijn wijze lessen deelde met afgevaardigden van o.a. bol.com, Rabobank, BDO, Adyen, Siemens, KPN en het Ministerie van OCW. Die gaven vervolgens terug hoe hun back to office-beleid eruit ziet. “Die uitwisseling van informatie vinden we belangrijk,” benadrukt Hans. “We zijn partners voor live en dat kunnen we alleen zijn als we precies weten wat er speelt en we ons benaderbaar opstellen.”
De belangrijkste outtakes van de ochtend
Vitaliteit en wellbeing was vóór corona al belangrijk, maar heeft extra focus gekregen het afgelopen jaar. Nog duidelijker is geworden dat mensen minder presteren als ze minder lekker in hun vel zitten én dat dat komt door o.a. slechte interne communicatie of een vervelende manager, meent Hidde de Vries.
Live events komen snel terug
Aangeschoven opdrachtgevers zijn het met hem eens, al doet iedereen er binnen hun bedrijf zijn uiterste best om iedereen optimaal aangelijnd te houden. Desondanks was vooral jong personeel aan het vereenzamen. Online onboardings en digitale borrels worden komend najaar verruild voor live events. Sommige partners hebben zelfs een hele kalender uitgerold om hun medewerkers weer hoop te geven.
Nieuwe werkvormen
De verhouding thuiswerken en op kantoor zijn wisselt sterk. Bij een tweetal bedrijven is er zelfs een experiment gaande die de beste verhouding en kantoorindeling moet bepalen. Online panels, persona’s en focusgroepen worden ingezet om inzicht te krijgen in de wensen van medewerkers. Vlekkeloos werkende techniek lijkt daarbij het cruciale basisingrediënt voor verandering. “Anders willen thuiswerkende mensen toch liever naar kantoor omdat ze anders teveel niet meekrijgen,” aldus een van de ontbijt-gasten.
Communicatie blijft key
Of er nu on- of offline gecommuniceerd moet worden - duidelijk werd het afgelopen jaar dat communicatie key is als het gaat om het betrokken houden van medewerkers, klanten en andere stakeholders. Volgens Hidde is interne marketing heel belangrijk. “Welke interne doelstellingen heb je te behalen en welke marketingmiddelen ga je inzetten om mensen intrinsiek te motiveren?” Bij sommige partners is om die reden veel extra budget naar interne communicatie gegaan. Dat budget zal de komende maanden voornamelijk ingezet worden voor live events.
Hybride to the max
Gerben Plasmeijer, mede-eigenaar van Obsession ziet de meerwaarde van fysiek en online de komende tijd geoptimaliseerd worden. “Waar het in de zaal meer zal draaien om fun en ontmoeten, kan daarbuiten de focus liggen op leren door mee te doen. De hybride vorm biedt daarbij mogelijkheden om inclusiever en duurzamer te produceren. En ik geloof dat je mobiel de verbindende factor gaat zijn.”
Personeelsfeest 2.0
Op de vraag of het personeelsfeest een revival krijgt dit najaar, wordt volmondig met ‘ja’ geantwoord. Niet alleen hebben sommige bedrijven een hele lijst met dingen om te vieren, het doet ook echt veel voor het vertrouwen en het teamgevoel. Sociaal en inhoud zullen daarbij altijd met elkaar verbonden blijven, vindt een aantal partners. Tijdens een kerst- of nieuwjaarsfeest komen vast even de jaarcijfers voorbij. En op de korte termijn zal de donderdagmiddagborrel een vliegende herstart krijgen.
Teamgevoel terug in 3 stappen
Volgens Hidde is er geen one size fits all plan om het teamgevoel terug te krijgen. "Mijn advies is: laat het in die teams. Wat de wensen zijn is afhankelijk van logistiek, de organisatie en de mensen. Transparantie is hierbij super belangrijk. Net als 1 op 1 contact."
Jan Liebregts, partner en operationeel manager van Obsession, is blij dat hij een mondige groep collega’s heeft die ruimte krijgt en neemt om zich te uiten. “Wij hebben geleerd om daar beter naar te luisteren en het is echt mijn missie om die open cultuur in stand te houden.”
Als Partners for Live staan we altijd voor je klaar om mee te denken over de optimale Back to Office route voor jouw organisatie of onderneming. Neem contact op met Carmen Meems voor een brainstorm of korte sparsessie.